TIPS OG TRIKS

ARKITEKTURFOTO

Bygninger er noe helt spesielt for oss mennesker og de fleste av oss har nok blitt fascinert av et fint bygg og blitt stående for å se. Enda mer interessant blir det når man vil ta bilder av et bygg, da blir man gjerne mer kritisk til det man ser og man kan oppdage nye detaljer man aldri har sett før selv om man går forbi bygget daglig. Når man fotograferer bygninger trenger det ikke nødvendigvis være et bilde av hele bygget og det mest interessante visuelt ligger ofte i utsnittene. Det kan være en utstikker som kaster en fin skygge, refleksjoner av skyer i store glassflater, o.l. Vær og tid på døgnet påvirker også naturlig nok hvordan det ser ut. Med andre ord; det er overraskende mye forskjellige resultater man kan få av å fotografere bare ett enkelt bygg.

Sjekk temasiden vår for Arktitekturfoto for å finne passende utstyr.

Kameraet

Kameraet er ikke det aller viktigste innen denne typen fotografering, men er selvsagt essensielt. De fleste kameraer vil kunne gjøre en god jobb her, men man bruker ofte fullformat for å kunne bruke gode ultravidvinkel-objektiv uten at det blir beskåret pga. sensoren. Tilt-shift er ofte heller ikke optimalt på et kamera som ikke er fullformat. Det er også verdt å nevne at de mer avanserte kompaktkameraene ofte har en god vidvinkel-funksjon som er godt egnet for dette.

Vinduer kan gi interessante detaljbilder.

Objektivet

Som vanlig er objektivet det viktigste (selv om det selvsagt ikke kan brukes uten kameraet) og det er to typer objektiv som dominerer arkitekturfoto; ultravidvinkel og tilt-shift.

Ultravidvinkel: disse objektivene er enten et såkalt fish-eye, som vil gi kraftig forvrenging, eller de man kaller «rettlinjet» som da ikke forvrenger. Det er sistnevnte man som regel alltid bruker når man tar bilder av arkitektur.

Ift. sensoren på kameraet kan det være greit å merke seg hvilke brennvidder (mm-tallet på objektivet) man må se på for å få det man vil ha. Brennvidden er nemlig alltid basert på fullformat, så det kan være fort gjort å se feil. Dette er regnet som ultravidvinkel ift. de forskjellige sensorstørrelsene:

På kompaktkameraer med 1’’-type sensor: 9mm

På Micro Four Thirds-optikk: 10mm eller bredere

For APS-C, crop-sensor: 15mm eller bredere

Fullformat: 24mm eller bredere

Tilt-shift: dette er gjerne det proffene bruker og er kanskje noe av det mer tekniske man kan være borti på optikkbiten. På norsk sier man gjerne at objektivet har «perspektivkontroll». Et slikt objektiv kan justeres på en helt annen måte enn de andre men gir de aller beste resultatene om man gjør det korrekt. Brukes gjerne når man tar bilder av et helt bygg, eller store deler av det.

Tilt-funskjonen gjør at man har en utrolig kontroll på dybdeskarpheten i bildet. Det er også tilt-funksjonen man bruker for å lage «miniatyreffekten».

Shift-funksjonen bruker man for å endre perspektivet slik at man ikke får forvrenginger i rette linjer osv. ved å måtte vippe kameraet oppover f.eks.

Når dette er sagt kan man selvsagt bruke annen mer tradisjonell optikk også. Spesielt om man ikke vil ha bilder av et helt bygg i samme bildet og vil fokusere på utsnitt. Et zoom-objektiv, f.eks. et 70-200mm-objektiv, er veldig allsidig og godt egnet for å finne detaljer i et bygg eller kreative utsnitt.

Test

Tilt-shift-objektiv. Her representert ved to ansatte fra Canon.

Stativ, filtre og annet tilbehør

Annet enn objektivet og kameraet bruker man ofte stativ for ha maksimal kontroll og gjør det lettere å sørge for at alt er i vater. Mange stativ har vater innebygget, men flere sverger til dedikerte vater man setter i blitsskoen på kameraet. Bruker man et kulehode har man også mer fleksibilitet.

Filtre er også ofte brukt, og da gjerne typen ND-filter. Disse gjør at man kan gjøre graderinger så både himmelen og bygget er optimalt eksponert i samme bildet eller for å f.eks. gi slørete skyer i bakgrunnen/vann i forgrunnen. De graderte filtrene i firkantform kan ofte roteres ift. bygget i holderen. Andre ND-filtre er heldekkende og brukes når man trenger lange lukkertider for å lage nevnte sløreffekter.

Polariseringsfilter er også ofte brukt. Dette fjerner refleksjoner i vinduer osv.

I tillegg til et vater er ofte en fjernutløser et godt verktøy å ha så man slipper å trykke på kameraet om man bruker lange lukkertider f.eks.

Man trenger på ingen måte å ta bilde av hele bygningen!

Ta en runde før du knipser

Bruk god tid og gå rundt bygget før du tar bilder. Når man ser spesifikt etter vinkler, farger eller andre ting er det ofte overraskende hvor mange detaljer man kan oppdage man ikke har lagt merke til før. Ved å ta en kjapp sving rundt (om mulig selvsagt) før man begynner å knipse er man ofte mer kritisk og kan finne den mest interessante vinkelen, de peneste linjene etc.  

Som skrevet, vinduer gir interessante bilder.

Gå tilbake

Det kan også være interessant å gå tilbake til det samme bygget man har fotografert før flere ganger. Gjerne da under andre forhold som forskjellige tidspunkt på dagen så lyset er annerledes, når været skifter o.l. Disse faktorene kan naturlig nok påvirke motivet betraktelig og det er ikke alltid når lysforholdene er dramatiske, som under «golden hour», som gir de mest interessante bildene.

Et morsomt fotoprosjekt kan derfor være å ta bilder av det samme bygget over lengre tid. Kanskje blir det nok bilder til å lage en fin CEWE Fotobok?

Se etter refleksjoner og andre detaljer.

Ikke bare moderne bygg

Selv om mange av bildene man ser om man kikker på arkitekturbilder er av nye og moderne bygg er det selvsagt på ingen måte noen regel. Gamle trebygg o.l. er minst like interessant, til og med ditt eget hus eller blokk kan by på fine motiv.

Kirker er et godt tips for bygg man kan finne fine detaljer i, og jo eldre jo bedre. Nidarosdomen i Trondheim har f.eks. massevis av fantastiske vannkaster (eller gargoyler om du vil) og andre detaljer som ikke nødvendigvis er godt synlig fra bakkeplan. Et zoom-objektiv er da selvsagt et godt valg her.

Gamle bygninger er minst like interssant som nye. Om noe kanskje mer med tanke på eventuell historisk betydning.

Gå abstrakt

Linjer, vinkler, refleksjoner, osv. i bygninger kan gi utrolig spennende og abstrakte bilder. Går man abstrakt er det nesten ikke grenser for motiver man kan få ut av en enkelt bygning, så bare å være kreativ og prøve ting. Gjør som tipset over og bruk tid på å se på bygget fra alle mulige vinkler. Gjerne på forskjellige tidspunkt og værforhold.

Se etter mønster i og på bygg, så kan man ende opp med noe spennende abstrakt